Fenylalanin (2-amino-3-fenylpropanová kyselina)

fenylalanin, struktura molekuly Význam: důležitý pro činnost nervové soustavy, podílí se na tvorbě fenylethylaminu (hormon) a tyrosinu, z něhož dále vznikají neurotransmitery dopamin, adrenalin a noradrenalin (katecholaminy, přenašeči nervového vzruchu).

Zdroje: Čokoláda (vysoký obsah), kvasnice (1.83%), sýry (tofu, parmezán), semena (soja), ořechy, maso, ryby, mléko, vejce.

Účinky: V souvislosti s katecholaminy zlepšuje paměť, odolnost vůči stresu, duševní a sexuální výkonnost, uvolňuje hormony tlumící chuť k jídlu. Doplněk stravy při depresích a psychických poruchách (spolu s vitamíny B6 a D), při zánětech, chronické bolesti, roztroušené skleróze, Parkinsonově chorobě (snižuje svalovou tuhost, zlepšuje chůzi), revmatoidní artritidě.

Vyšší koncentrace (čistá forma) mohou způsobit bolest hlavy, úzkost, zvýšení krevního tlaku. Porucha přeměny fenylalaninu na tyrosin se označuje jako fenylketonurie, při které je třeba omezit dávky fenylalaninu a dodávat přímo tyrosin. Fenylalanin se nemá podávat osobám s VKT, fenylketonurií, nemocným rakovinou (maligní melanom).


Denní dávka:

[mg/kg/den]

[kg]

[mg/den]

kojenec

125

3-7

350-900

batole (2 roky)

69

10-14

700-950

dítě (10-12 let)

22

35-40

770-900

dospělý

14

50-100

700-1500

http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=1349&page=57